سفیر بهار

تحریم‌هایی که آمریکا و اروپا برای تحت فشار قرار دادن کشورمان و ممانعت از دسترسی ایران به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای وضع کرده، نه‌تنها نتیجه‌ای را عاید این کشورها نکرده است بلکه به گواه محافل رسانه‌ای و سیاسی جهان، غرب با آتشی بازی ‌می‌کند که در نهایت خود در آن خواهد سوخت. تجربه تحریم‌های بین‌المللی نشان داده درحالی که وضع‌کنندگان آنها، حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را بهانه اصلی عمل خود قرار داده‌اند، بازتاب اقدامات آنها چیزی جز به چالش کشاندن صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی نبوده است.درمورد ایران این تحریم‌ها که فراتر از تحریم‌های شورای امنیت وضع شده‌اند، تحریم‌هایی هستند که بیشتر کاربردی روانی داشته و برای ایجاد فضای منفی در عرصه داخلی ایران به‌کار گرفته می‌شوند.


امام خامنه ای در دیداری که در ماه مبارک رمضان با کارگزاران نظام داشتند به تبیین هدف دشمن از اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی می پردازند و می فرمایند: کسانى که ناظر مسائل گوناگون بودند، میتوانستند حدس بزنند که هدف دشمن،فشار اقتصادى بر کشور است. معلوم بود و طراحی ها نشان می داد که اینها میخواهند بر روى اقتصاد کشور متمرکز شوند. اقتصاد کشور ما براى آنها نقطه‌ى مهمى است. هدف دشمن این بود که بر روى اقتصاد متمرکز شود، به رشدملى لطمه بزند، به اشتغال لطمه بزند،طبعا رفاه ملى دچار اختلال و خطرشود، مردم دچار مشکل شوند، دلزده بشوند،از نظام اسلامى جدا شوند؛ هدف فشار اقتصادى دشمن این است، و این محسوس بود؛ این را انسان میتوانست مشاهده کند.

وزارت اطلاعات در گزارشی که به بررسی رویکرد‌ها و برنامه کاری مسئول ایران در شورای اطلاعات آمریکا و برخی اقدامات وی از جمله توصیه درباره فعال شدن زیرساخت‏های جریان فتنه جهت گسترش نارضایتی اقتصادی پرداخته است به نکاتی اشاره می کند که نشان می دهد آمریکا درپی توطئه ای است که یک فتنه اقتصادی در کشور برپا کند. در این گزارش آمده است یکی از محورهای طراحی شده از سوی آمریکایی ها آن است که حداقل در برخی نقاط و به طور کاملاً محدود نارضایتی‏ های اقتصادی تبدیل به نا‌امنی شود. به همین منظور به برخی از رابط‏ های جریان فتنه مأموریت داده شده است که روی موضوع بحران‏ های کارگری و نا‌امید کننده نشان دادن وضع معیشت مردم در رسانه‏ های خود به طور جدی تمرکز کنند.

تحلیلگران عقیده دارند محور فتنه-ضدانقلاب-بیگانه کاملاً با این سناریو هماهنگ است و در آخرین تقسیم نقش انجام شده جریان فتنه مکلف شده است که تمامی زیرساخت‏های خود از جمله شبکه‏ های اجتماعی را در خدمت بحرانی جلوه دادن فضای اقتصادی کشور، تاریک نشان دادن دورنمای معیشت مردم، ترغیب طبقات مختلف جامعه به اعتراض و بزرگنمایی فشارهای غرب اختصاص بدهد. این امری است که اکنون به طور کامل در حال انجام است و برخی سایت‏های شاخص جریان فتنه هم اکنون بخش عمده اخبار خود را به این موضوعات اختصاص داده‌اند.

بخش دیگری از این راهبرد طراحی شده که در واقع نوعی تاکتیک عملیات روانی است، اینست که جریان فتنه تصمیم گرفته است فساد اقتصادی را در کشور فراگیر نشان داده و برای تحقق این امر به شایعه سازی و جعل خبر درباره باز شدن پرونده‏ های جدید فساد کلان اقتصادی و بی‌نتیجه ماندن دو پرونده فساد کلان بانکی و بیمه بپردازد. منابع امنیتی می‌‏گویند این کار مشخصاً بر عهده منافقین نهاده شده و هدف از آن اینست که مردم حس کنند در حالی که وضعیت معیشت آن‌ها دشوار شده، فسادهای کلان هم در حال وقوع است.

مدتی پیش در رویترز نیز این تحلیل ارائه شد که در فتنه 88 قشر متوسط جامعه به کف خیابان آمد، ما باید از طریق فشار اقتصادی توده مردم را به خیابان بکشانیم. این سناریویی است که دشمن تدارک دیده است. نقطه زوم دشمن انتخابات 92 است و برای تحقق اهداف خود تلاش دارد تا مردم را تحت فشار اقتصادی قرار دهد تا در نهایت نیروی خود را به عنوان نجات بخش وضعیت اقتصادی به مردم بقبولاند و به قولی مردم را دچار اشتباه محاسباتی کند.

در نتیجه باید به این مهم توجه کنیم که در بخش اقتصاد، تمرکز دشمن این است که بتواند معیشت مردم را دچار مشکل کند و یک نارضایتی عمومی به وجود بیاید. مردمی که در حوزه اقتصادی دچار مشکل شدند مطالباتی را از نظام مطرح کنند که در این مطالبات مردمی و به هم ریختگی سیستم اقتصادی دنبال مقصرهایی هم می گردند. بدنبال وقوع این اتفاق و از دل این اعتراضات، فردی که طرفدار غرب بوده با یک شعار نجات دهنده شرایط اقتصادی، قصد دارد خود را پیروز میدان بیابد.زیرا در شرایط عادی مردم همه جریان های سیاسی را می شناسند و تابلوی همه شناخته شده است. مردم در حوادث گذشته بسیار هوشیار شدند اما اگر بتوانند مردم را دچار اشتباه محاسباتی بکنند از درون این اشتباه محاسباتی می توانند گزینه مورد نظر را پیروز انتخابات کنندکه مطلوب غرب باشد. منظور از گزینه مطلوب این نیست که این فرد صدر صد آمریکایی است هرچند مردم به چنین فردی هم رای نمی دهند.

اکنون مجموعه شرایط رصد شده، وجود این سناریو را تایید می کند، که یکی ازآن ها افزایش عجیب و بدون منشأ قیمت سکه و ارز در بازار داخلی و سرایت آن به اقلام دیگر مورد نیاز مردم بود که عدم همراهی برخی نهادهای کشور با دولت برای ریشه‌کن کردن مافیای پشت پرده بازار ارز و سکه؛ فتنه جدیدی است که راهبرد اصلی آن، القای بی‌کفایتی (و حتی در مواردی القای خیانت!) دولت ولایی و مکتبی است که گفتمان انقلابی آن از سوی امام خامنه‌ای مورد تأیید قرار گرفته بود.

با گذشت زمان این سناریو معنی بیشتری پیدا می کند.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی