سفیر بهار

۲۸ فروردين ۹۲ ، ۲۲:۱۴

بازخوانی کنفرانس برلین 79

فروردین 79 بود که یک کنفرانس با موضوع "ایران پس از انتخابات" در برلین پایتخت کشور آلمان برگزار شد، با این هدف که با برگزاری این کنفرانس نشان دهند که مردم ایران، پس از انتخابات 76 با توجه به روی کار آمدن دوره اصلاحات از حکومت اسلامی و مذهبی بیزار شده و تصمیم به تغییر حکومت به سوی سکولاریسم را دارند. با پخش شدن بخشی از این کنفرانس از سیمای جمهوری اسلامی ایران  همراه با به تصویر کشیدن تصاویر غیر عرف، رقصیدن یک زن و لخت شدن یک مرد، خشم مردم را برانگیخت و راهپیمایی های عظیم مردمی و موضع گیری های شدید مراجع ومسئولین کشور،  به تنفراز آلمان و شرکت کنندگان ایرانی در این کنفرانس رابه دنبال داشت.

جریان سکولار با در اختیار گرفتن کرسی های مجلس ششم در انتخابات 29 بهمن 78 ،امید وار به هدف خود و ادامه مسیر، تصمیم گرفتند با  ایرانی های خارج نشین دور یک میز بنشینند . در این کنفرانس افرادی با عنوان«سفیر اصلاحات» شرکت کردند که عبارت بودند از: عزت الله سحابی، حسن یوسفی اشکوری، حمیدرضا جلایی پور، کاظم کردوانی، علی افشاری، علیرضا علوی تبار، شهلا لاهیجی، جمیله کدیور، مهرانگیز کار، شهلا شرکت، چنگیز پهلوان، محمود دولت آبادی و اکبر گنجی.

خاتمی پس از انعکاس محتوای کنفرانس در روزنامه ها  سکوت اختیار کرد، اما چهار روز پس از پخش بخش هایی از فیلم کنفرانس از شبکه اول سیما، وقتی در جمع کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سخن می گفت (در تاریخ سوم اردیبهشت 79)، کنفرانس برلین را محکوم نکرد، بلکه محتوای آن را «قابل تامل»، «خوب» و «معقول» خواند.

مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای درباره اهداف پنهان کنفرانس برلین می‌فرمایند: «برگزار کنندگان و جناح‌های مخالف نظام در خارج، درصدد بودند کنفرانس را به جلسه محاکمه انقلاب و نظام اسلامی تبدیل کنند و با تبلیغ ناکارآمدی نظام اسلامی از زبان دعوت شدگان داخلی، از زبان ضدانقلاب هم این اینگونه تبلیغ کنند که اصلاحات اساسی تنها با حذف اسلام،ولایت فقیه، شورای نگهبان و حدود اسلامی یا کلاً نوشتن قانون اساسی جدید امکان پذیر است که خداوند این نقشه را بر هم زد. »

گروه‌ها و احزاب اصلاح طلب، به ویژه «حزب منحله مشارکت» علیرغم توصیه‌های مکرر مقام معظم رهبری به آنها مبنی بر اتخاذ مواضع محکم در برابر کسانی که در داخل و خارج زیر پوشش اصلاحات، انقلاب، راه امام، ولایت فقیه و قانون اساسی را مورد تعرض قرار میدهند، نهتنها هیچ موضعی نگرفتند بلکه در دفاع از متهمان کنفرانس ننگین برلین خصوصا اعضای ارشد حزب مشارکت (مانند علویتبار و جلاییپور) رسانه ملی را - بهدلیل پخش صحنه‌هایی از کنفرانس - و قوه قضائیه را - بهخاطر دستگیری و محاکمه عوامل شرکت کننده در کنفرانس به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و نفی مقدسات و ارزش‌های دینی - مورد هجمه شدید و حملات گسترده قرار دادند. بر اثر همین سوء رفتارها و ساختار شکنی‌ها بود که اصلاح طلبان رفته رفته سنگرهای فتحکرده را از دست داده و پس از حدود 10 سال مجدداً و طی یک فرآیند برنامه ریزی شده سعی کردند تا با بهرهگیری از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 به حلقه‌های قدرت بازگردند.

اینک پس از گذشت بیش از یک دهه از آن زمان، با نگاهی به سرنوشت اصلاح طلبان پس از حوادث فتنه 88 می‌توان به معنای عمیق هشدار ایشان پی برد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی