سفیر بهار


آزادی اندیشه در قالب امر به تفکر،تعقل،تدبر و مانند آن در بیش از 300 آیه از آیات قرآن کریم مطرح شده است و مهم آنکه ذات مقدس الهی نزول قرآن را برای هدف تعقل و تدبر معرفی می نماید.

پس بشارت ده به آن بندگان من که به سخن گوش فرا می دهند و بهترین آن را پیروی می کنند.اینانند که خدایشان آن ها را هدایت نمود و اینانند همان خردمندان.(زمر،آیه 17و18)

این آیه که مردم را به شنیدن سخنان و متابعت از احسن آن ها دعوت می کند،در حقیقت از موقعیت سخن ها و فرصت گفت وگو و تبادل افکار و امکان طرح نظریات موافق و مخالف سخن خبر می دهد زیرا در صورتی متابعت احسن میسر است که چندین راه و کلام وجود داشته باشد و استماع همه آن ها به وقوع بپیوندد.

دانشجو در مقام یک روشنفکر شمرده می شود و از محصلین و روشنفکران جامعه توقع نمی رود که ابزار دست کسان دیگر باشند.اینها باید خود فاعل کارشان باشند.اگرچه بعضی ها هستند که با کارهای سیاسی در مکان های علمی و فرهنگی چون دانشگاه ها مخالفت می ورزند اما اشتباه نکنند که دانشگاه جای انسان سازی است و انسان موجود اجتماعی و سیاسی است.دانشگاه باید انسان های سیاسی بسازد.

پریکلس شخصیت معروف یونان باستان می گوید:بهترین شهروند کسی است که به حیات سیاسی علاقمند است و آن هایی که به حیات سیاسی علاقمند نیستند،شهروندان بی کفایت هستند.

آزادی ابزار و شرایطی است که برای رشد و اصلاح لازم است.واقعا انسان ها باید بتوانند در یک فضای آزاد فکر کنند.آزادی بیان تابعی از آزادی فکر است و وقتی آزادی فکر بود بطور طبیعی آزادی بیان هم هست.عمده آزادی فکر است که انسان ها بتوانند آزاد بیندیشند،در غیر فضای آزاد فکری امکان رشد وجود ندارد.برای فکر،برای علم،برای میدان های عظیم پیشرفت بشری اصلا جایی وجود نخواهد داشت.آزادی را نباید بد معنا کرد.آزادی یکی از بزرگترین نعمت های الهی است که یکی از شعبش آزاد اندیشی است.بدون آزاد اندیشی،این رشد اجتماعی،علمی،فکری و فلسفی امکان ندارد.

جوان باید روی مسایل فکر کند و در خود دانایی بوجود بیاورد.دانایی فقط علم آموختن نیست،دانایی به اندیشمندی هم ارتباط پیدا می کند اما نه متعصبانه و لجوجانه و تحریک شده بوسیله جریانات سیاسی و احزاب سیاسی که فقط به فکر آینده کوتاه مدت و مقاصد خودشان هستند و برای انتخابات و امثال آن از جوانان استفاده می کنند.

اگر در کرسی های آزاد اندیشی بحث های مهم تخصصی در زمینه های سیاسی،در زمینه های اجتماعی،در زمینه های گوناگون حتی فکری و مذهبی در محیط های سالمی بین صاحبان توان و قدرت بحث مطرح بشود،مطمئنا ضایعاتی که از کشاندن این بحث ها به محیط های عمومی و اجتماعی ممکن است پیش بیاید دیگر پیش نخواهد آمد.وقتی که با عامه مردم افراد مواجه می شوند همه نمی توانند خودشان را حفظ کنند.مواجهه با عامه مردم ،انسان ها را دچار انحراف ها و انحطاط ها و لغزش های زیادی می کند.خیلی از افرادی که می بینید در مواجهه با عامه مردم یک حرفی می زنند،یک چیزی می گویند در اعماق دلشان ای بسا که خیلی اعتقادی هم ندارند و جوگیر می شوند.اگر در محیط های خاص،محیط های آزاداندیشی و آزاد فکری این مسائل مطرح بشود،مسائل تخصصی،مسائل فکری،مسائل چالش برانگیز مطمئنا ضایعات کمتر پیش خواهد آمد.

چند نفر دانشجو بروند حرفشان را بزنند،حرف همدیگر را نقد کنند،با همدیگر مجادله کنند،حق آنجا خودش را نمایان خواهد کرد.حق اینجوری نمایان نمی شود که کسی یک انتقادی را پرتاب کند،اینجوری که حق درست فهمیده نمی شود.

هدف کرسی تربیت کادری است که اهل تحلیل و بیان باشد و باید فضایی ایجاد شود که کسی که حرفی برای مطرح کردن دارد احساس نکند فضایی برای طرح آن وجود ندارد.کرسی آزاداندیشی برای ایجاد زمینه بهتر برای توسعه فرهنگ گفت و گو،تعامل و تضارب افکار و رواج درست ارائه نظر و نقد پیرامون آن در جامعه بویژه در مجامع علمی می باشد.این کرسی ها باید عوام بودن دانشگاه ها را برطرف کند.در کرسی های آزاد فکری که لزوما تخصصی نیست همین که دانشجو ملزم می شود در فضایی عقلانی برای ادعاهای خود استدلال بیاورد تولید فکر صورت می گیرد و دیگر سخت اتفاق می افتد که دانشجویی بدون اینکه پشتوانه های یک تفکر را بشناسد به پیروی ناخودآگاه یا طرفداری از آن برخیزد.

این کرسی ها عمدتا بصورت کرسی های نظریه پردازی،کرسی های پاسخ به سوالات و شبهات و کرسی های نقد و مناظره تشکیل می شود و از مهمترین مشکلات در مورد برگزاری کرسی ابهام در موضوعات است که می شود در 4 حوزه بحث های معرفتی،بینات جمهوری اسلامی مثل عدالت و آزادی،بحث ها و جریان های فکری و سیاسی و موضوعات علمی آن را برگزار کرد. و قرار نیست در همه این موارد کرسی برگزار شود اما باید جامعیت داشته باشیم چون هر موضوع برای تیپی از آدم ها جذابیت دارد که محدودیت در چند عرصه مخاطبین کرسی ها را محدود می کند.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی